2012 in schrijfactiviteiten


Misschien is het raar om een jaaroverzicht over mijzelf te schrijven, immers alleen mensen die echt wat te vertellen hebben doen dit. Maar toch heb ik ook best veel beleefd en gedaan in het afgelopen schrijfjaar, dus vandaar deze overzichtsblog.
Halverwege 2012 startte ik deze blog, waarop ik wekelijks een bericht post. Om mijn schrijfhart te luchten, schrijfsels op een rijtje te zetten of om een verhaal dat ik instuurde voor een schrijfwedstrijd te posten.

Publicaties
Er waren voor mijn doen veel publicaties. In papieren verhalenbundels en in e-books zijn er zes verhalen van mij verschenen. Gezien het feit dat ik in 2011 niets publiceerde is dit een behoorlijke stijging.
Een van deze verhalen behaalde de derde prijs.

(Boek) recensies
Via een goede vriendin kwam ik in de zomer in contact met de community-manager van groningen.dichtbij.nl. Hij zocht iemand die een boekrecensie wilde schrijven over Vuurbom. De geschiedenis van een vriendschap’ van Harm de Jonge. Direct greep ik die kans en mijn (allereerste) recensie verscheen op hun website. Zo ging de pen rollen, want daarna schreef ik een recensie over Here Weg’ van Jan Veenstra,  en over Spookbeeld’ van Christien Boomsma. Met als klapper de recensie over ‘Kamermensen’ van Annemarie de Gee met wie ik een mini-interview mocht hebben.
Dit interview was tijdens het Noorderzonfestival en was voor mij zelf een grote verrassing.

Gastblogger voor Het Paleis
In de zomer bedacht ik dat het leuk zou zijn om gastblogs te schrijven voor ‘Het Paleis’. Er was nog niemand die dit deed en dus stuurde ik een email. Al snel volgde een enthousiaste reactie, en zo is het gekomen dat ik blog over activiteiten in ‘Het Paleis’, zoals de ‘Culturele Zondag’.
Als dank plaatsen zij de link naar deze blogsite op hun pagina.

Gastblogger voor writersplaza.nl
Ook in de zomer werd ik ineens gevraagd door writersplaza.nl of ik gastblogs wilde schrijven over mijn schrijfleven. Eigenlijk wat ik al deed voor mijn eigen blogsite, maar dan voor hen. Ik voelde mij zeer vereerd en zo was de blogserie ‘Uit de Schrijverskast geboren. Lees hier mijn laatste blog, ‘The End'.

Dompers
Natuurlijk ging ik ook op mijn mond, meerdere malen zelfs:
1) De prijs, die geen prijs was. Bij de ‘Toekomstschrijvers’ won ik in april van dit jaar de derde prijs. Ik mocht drie verhalen insturen voor feedback, dit heb ik gedaan en nog steeds heb ik mijn prijs (de feedback) niet ontvangen.
2) Onlangs schreef ik een gastblog die nooit gepubliceerd werd (om onverklaarbare reden).
3) Wat veel stof deed opwaaien (ook op twitter) was mijn gastcolumn die zonder overleg compleet herschreven werd. Ik kwam hier achter toen het stuk al gepubliceerd was. Maar goed, zoals schrijver Herman Sandman zei: 'een mooi leermoment'.

Schrijfactiviteiten
Voorlezen in 'Het Paleis'.
Zo had ik ontmoetingen en workshops met de schrijvers Lupko Ellen, Herman Sandman en Rita Spijker. Zij gaven mij veel tips en vertrouwen voor mijn schrijftoekomst.
In het voorjaar heb ik mijn 'vriendschapsverhaal' voor dewebschrijvers.nl voorgelezen bij 'Culturele Zondag' in 'Het Paleis'. 
En er waren verschillende schrijffeestjes, zoals opening van de Boekenweek, boekpresentaties en de Eindejaarsshow van Uitgeverij Passage.

Manuscript
In augustus van 2012 ben ik begonnen aan een heus manuscript. Over de ups en downs die horen bij het schrijven van een manuscript blog ik hier regelmatig.

Leerzame schrijfuren
Zoals je leest heb ik best veel schrijfuren gemaakt in het afgelopen jaar. Oké er is nog geen manuscript af, maar van al deze schrijfsels, belevenissen en blunders heb ik erg veel geleerd. Qua schrijven en als schrijver.

Conclusie
Dus ik kan terugkijken op een mooi schrijfjaar en hoop dit volgend jaar te kunnen uitbouwen met mijn manuscript en het Hendrik de Vriesstipendium. Dat laatste is misschien veel te ambitieus en zal alleen gebeuren als ik alle winden mee heb, maar een mens moet wat te dromen hebben, niet waar?

BEDANKT!!!
En natuurlijk wil ik jullie, mijn trouwe lezers, bedanken voor het lezen van mijn hersenspinsels en schrijfsels.
Ik vind het een hele eer dat jullie telkens weer de moeite nemen om te lezen.
Tot volgend jaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!