Dichters in de bieb.


Lekker naar de bieb! Leesvoer scoren van Nederlandse schrijvers, dat is mijn doel (al jaren trouwens alleen van eigen bodem).

Zodra ik de draaideur instap en tussen de dievenpoortjes door loop, stuit ik op de Rutger Koplandzuil. 
Naar ik aanneem, al zijn bundels liggen erop te pronken. 'Leen mij, leen mij', lijken ze uit te schreeuwen. Ik snuffel tussen het complete oeuvre en check de datum van de eerste druk; ik probeer de meest recente bundel te vinden (ook zo'n gewoonte).
Om eerlijk te zijn heb ik weinig kennis van dichters, gedichten en dichten (ja, ik schaam mij).

Zelden lees ik een dichtbundel.
Ik moet bekennen dat het enige wat ik van de beste man weet is dat hij in Groningen (provincie) woont (woonde dus) en dat zijn pseudoniem zo mooi gevonden is.
Dus maakt het eigenlijk niet uit welke bundel ik uitkies. Met 'Alles op de fiets' kan ik mij wel identificeren, dus dat wordt 'm. 



Tevreden slenter ik verder en zie meteen een tweede zuil staan, deze (en verderop nog een) van 'Dichters in de Prinsentuin' (Oh, wat ik hou van onze bieb), meteen pluk ik 'Laat het orgel jammeren' van Meindert Talma van de stelling (Meindert heeft mij ooit aangekondigd toen ik mijn verhaal mocht voorlezen tijdens 'Culturele Zondag' in 'Het Paleis', dus ik ben nieuwsgierig!)




Terwijl ik deze blog in de bieb uitwerk, zie ik dat ik zit op een expositiekrukje van Lena van der Wal (jonge kunstenaar in 'Het Paleis'). 
Haar naam en haar promokaartje vielen me op tijdens de afgelopen ‘Culturele Zondag’, nu zit ik hier zomaar op een van haar kunstwerken. 
Ik moet mij inhouden om niet 'als door een wesp gestoken' omhoog te springen, ZONDE om op zo’n bijzonder werk te ZITTEN!

Wauw, zo veel inspiratie op deze maandagmiddag! Mijn Moleskine (ja echt waar, een originele zoals Hemingway ook gebruikte), gekregen van Writersplaza.nl als dank voor mijn gastblogs, vult zich razendsnel nu ik omringd ben door vele kunstenaars.



Ik hou jullie op de hoogte van mijn belevenissen met mijn eerste dichtbundels.
Wordt vervolgd dus!

p.s. Uit eerbied geen foto van de Rutger Koplandzuil.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!