Cultuur tijdens een zwoele zondagmiddag (deel 2)



Kunst en literatuur in Het Paleis; een prinsheerlijke middag!

Op de binnenplaats van ‘Het Paleis’ in Groningen heerst een gezellige drukte, rode picknickbanken gevuld met blije bezoekers, DJ Liquid draait een stevige beat.
De nieuwe breisels van ‘Het Ebbingekwartier breit’ worden als wasgoed in Zuid-Europa geshowd, hoog boven je hoofd aan een dunne waslijn wapperen de creaties in de wind.
In het gebouw is het geroezemoes en de muziek goed te horen. Ik krijg meteen een vakantiegevoel als aan de Spaanse Costas, ik word vrolijker en wil dansen.
Het is hier feest, dat is duidelijk!

Dit is Culturele Zondag!

Brutaal en zonder gene lopen wij, bezoekers, bij de ateliers van de kunstenaars naar binnen. Ik voel me licht bezwaard, je betreedt toch iemands creatieve domein. Een werkplek waarin gezwoegd en gezweet wordt, zo’n bezoek is dus best een gewichtig moment.

Allereerst wandel ik binnen bij Jeanet Metselaar. Aan de rechterkant van haar atelier liggen bijzondere halskettingen in de vitrines, te koop voor €180,-. Roept een jongen, ik schat hem brugklasleeftijd: ‘mam, dat koopt toch niemand!’. Het atelier is niet heel groot, dus alle aanwezigen, inclusief Jeanet zelf, horen deze opmerking.
Stilte.
De moeder slikt, haar wangen worden lichtrood en dan zegt ze op luide toon: ‘maar dat is ook heel veel werk, jongen.’
We glimlachen. Jeanet biedt de jongen druiven aan.

Ook dit is Culturele Zondag.

Natuurlijk even gedag zeggen bij Uitgeverij Passage. Er worden acht potentiële boekomslagen getoond en de bezoeker mag kiezen welke het moet worden. Ruurd de Boer, de vormgever, legt uit wat kleine veranderingen in bijvoorbeeld lettertype en letterkleur voor een omslag doen.
De prototype omslagen van het boek ‘Here Weg’ van Jan Veenstra (waarover ik een boekrecensie mag schrijven voor groningendichtbij.nl) zijn ook te bewonderen.

Beneden, pal onder de uitgeverij, wordt een boekomslag gebakken. ‘In een heuse oven’, staat er aangekondigd. Als een mens dan niet nieuwsgierig wordt…
Wanneer ik binnenkom zit vormgever Joppe van der Spoel (alias de ‘boekenbakker’) juist achter zijn pc, eigenlijk wil ik niet storen maar ik ben zo benieuwd naar de gebakken boekomslag. Dus vraag ik voorzichtig of er nog wordt gebakken vanmiddag (de oven staat uit, vandaar mijn vraag).
Joppe kijkt op van zijn beeldscherm en wijst op de bladerdeegletters die hij al gebakken heeft, de letters zien er geweldig mooi uit (wat een uitvinding!).
De letters zijn gekleurd met glazuur, en Joppe legt uit wat hij heeft gedaan en wat er nog moet gebeuren.
‘Het moet allemaal klaar zijn voor 17.00 uur’, verzucht hij. Ik antwoord direct dat ik zal stoppen met hem lastigvallen, maar hij zegt ‘daar gaat het niet om’ en vertelt vriendelijk verder over zijn project.
Trouwens de letters zijn voor het boekomslag van ‘Gronings Eten’ dat in het najaar uitkomt.
En passant smikkel ik nog even van de poffert en ‘Jan in de Zak’ (een soort cake in stroopfondue).

Dit is Culturele Zondag.

Helaas heb ik hier de helft van mijn aantekeningen verteld. Ik had nog graag willen vertellen over Oscart, het geweldige Karrekoor, over het Fablab en over...
Dat de volgende keer in mijn blog.

Maar beter is om, 16 september 2012, zelf langs te komen in ‘Het Paleis’ en zelf te genieten!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!