Culturele Zondag | Alles voor het goede doel


‘Nou Ida, voor boven je bed?’
‘Ik heb hem al naast me in bed liggen hoor, dat is genoeg.’
Hilariteit alom in het atelier van Anne Ruurd Oosterwoud in het Paleis Groningen, waar je vanmiddag tijdens de culturele zondag je portret kan laten tekenen.
Als ik binnenkom in het overvolle- en warme atelier zie ik meteen een wat oudere man op een krukje zitten. 
Tegenover hem staat Anne Ruurd Oosterwoud de laatste hand te leggen aan het portret van deze man. Het lijkt goed, moet ik zeggen. Of zijn vrouw Ida dat ook vindt, is twijfelachtig want als het portret klaar is en haar man instemmend knikt en blij roept dat het zo’n gelijkenis is, zegt zij: ‘Niet in de woonkamer hoor.’
Weer lachen we allemaal hardop, de vrouw lacht met ons mee. Erg gezellig allemaal, maar toch ben ik nu heel benieuwd waar (en of?) het portret uiteindelijk opgehangen zal worden.

Let’s clean this shit up
Het is alweer de laatste culturele zondag van dit jaar en ook vanmiddag is er weer veel te beleven. Het thema is ‘Brood en Spelen’ en de opbrengst gaat naar het goede doel: ‘Serious Request’ van radio3FM, met dit jaar als thema: diaree.
Het leuke aan de culturele zondagen in het Paleis vind ik dat je altijd verrast wordt. Telkens zijn er andere ateliers geopend, zodat je elke keer weer binnenstapt in een nieuwe oase van inspiratie.

Fryslân Boppe
Bron: www.clayrecords.com
Hoera, de deuren van ‘Clay Records’ staan open. Eindelijk kan ik eens zien wat daar zoal gebeurt. Het schijnt dat Meindert Talma zijn muziek hier ook heeft opgenomen, dus zou deze studio haast een bedevaartsoord kunnen worden.
Op de muur wordt een videoclip geprojecteerd met bijpassende muziek. Direct herken ik mijn geboortestad Leeuwarden en als ik de jongen die uitleg geeft hoor praten met het voor mij o zo bekende Friese accent, is mijn hart gelijk geopend.
Wat leuk, vijf studenten van de NHL hebben deze video gemaakt, samen met hun docent Gerjan Kelder (eigenaar van Clay Records). De opbrengst van de verkoop gaat natuurlijk naar Serious Request vertelt de jongen vol passie. Ik zou hem een knuffel willen geven, jij komt er wel jongen.

De ballen
Boven in de erlenmeyerzaal is het een dolle boel. De geur van glühwein komt me in het trappenhuis al tegemoet. Twee bijzonder uitgedoste jongemannen, die de Bingo Brothers heten, spelen het spel met ballen vol overgave. Aandachtig volgt het publiek de nummers, en hé daar zwaai ik naar dichter Jan Willem Dijk, die ik eerder deze week zag tijdens de uitreiking van het Hendrik de Vriesstipendium.

Dus ook vanmiddag weer een mooie culturele zondagmiddag. Gelukkig is dit niet het laatste evenement van het jaar hier in het Paleis. Op 23 december 2013 presenteert uitgeverij Passage de Eindejaarsshow en er zijn nog kaarten!

Tot volgend jaar en alvast een fijne Kerst en een cultureel 2014 toegewenst.  



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!