Lees dit en je e-book verkoopt beter dan ooit!


Verhalenbundel van Uitgeverij Passage
Op zo'n dag dat je overal tegenaan wilt schoppen, verzin je vaak de mooiste dingen.
 Zo vroeg ik mij afgelopen week ineens af waarom e-book covers in godsnaam rechthoekig zijn. Waarom niet rond, of driehoekig? Het maakt voor het web immers niets uit.
En daar bedacht ik een nieuwe marketingstrategie. Een gat in de markt, een topidee, waar jij je voordeel mee kan doen. Alsjeblieft, graag gedaan.


Ik hou van echte boeken
Het mag duidelijk zijn dat ik niet van e-books en e-readers hou. Bestempel me maar als ouderwets, dat maakt me niets uit.
Ik hou gewoon van de geur van boeken. Het gewichtige, het mysterieuze wat zo'n prachtig nieuw exemplaar uitstraalt. Ja, zelfs hou ik van de kapot gelezen bibliotheekboeken die verklappen dat de vorige lezer kettingroker of parfumverslaafde was.
Dat alles kun je nooit bij een e-book weten. Een e-book heeft geen gebruikersgeschiedenis. Een e-book is een dood ding.

Hebberig
Van een e-book word je alleen maar hebberig en nonchalant. Je wilt immers (als ik ‘e-bookminnend’ Nederland mag geloven) zoveel mogelijk boeken op je e-reader. Duizend is weinig, naar het schijnt. Alsof je al die duizend plus ooit gaat lezen? Wat een onzin.

E-book 'Trillen in Grunn!
En als je dan toch zo veel hebt, dan kun je na het eerste onvertogen woord of saaie passage net zo goed het boek 'wegleggen', want je hebt er immers nog ontelbaar veel achter de hand. Dat je dan nooit weet hoe het afloopt, of welke boodschap de schrijver gehad heeft, kan de e-book lezer kennelijk niets schelen. 


Nu zul je zeggen, dat wegleggen kan ook bij een papierenversie. Dat klopt, maar toch denk ik dat het met een echt boek anders gaat. Je laat de bladwijzer misschien zitten, zodat als je op een gegeven moment toch weer nieuwsgierig wordt, je zo verder kunt lezen.
Het ontzag dat een papierenboek uitstraalt, en het respect voor de schrijver, is toch meer aanwezig bij een echt boek. 
En dan heb ik nog niet eens gehad over de prijzen van e-books en het illegale downloaden.

Zinvol
Verhalenbundel van Jaylen Books
Toen ik zo opstandig zat te zijn, vroeg ik me dus af waarom die covers allemaal zo eentonig van vorm zijn.
 Zeker om de illusie te wekken dat het gaat om een echt boek, of om de nostalgie niet kwijt te raken. Zo’n vorm doet denken aan iets dat het helemaal niet in. Oké, je kunt erin lezen, maar daar houdt ook alle gelijkenis mee op.
En dus schoot me iets fantastisch zinvols te binnen. Iets waardoor e-books toch nog leuk zijn.
Probeer maar eens met jouw e-book, de mogelijkheden zijn eindeloos. Je zult direct opvallen tussen al die duizend anderen en dus beter verkopen. 



De afbeeldingen zijn van verhalenbundels waarin ook mijn verhalen zijn gepubliceerd





Reacties

  1. Ik heb een kindle van Amazon, die mijn vrouw mij heeft opgedrongen. We waren samen in Istanbul en voordat we het vliegtuig instapten, wilde ik een boek kopen. Een uur lang zijn we door de boekhandel gelopen voordat ik een boek had gevonden. Ik had een geweldig uur, zij had een onmiddelijke neiging om een zelfgemaakt probleem op te lossen. Mijn e-reader is oorspronkelijk dus bedoeld om mee te reizen, maar inmiddels lees ik nauwelijks meer 'ouderwetse' boeken. De gemakken die ik heb omdat alles op een locatie zit, omdat ik alles op kan zoeken (er zit automatisch een woordenboek op, fantastisch voor mijn Engels) en omdat boeken altijd net iets goedkoper zijn, wegen voor mij niet op tegen de romantiek van een oud idee. Typen op een typmachine is ook romantisch en ouderwets, maar desondanks nauwelijks de moeite. Verder download ik boek per boek en betaal voor alles, dus ik lees echt wat ik koop (al is een iedere maand een nieuwe collectie van 100 boeken in de aanbieding en koop ik alsnog sneller dan ik lees). En is het gemak waarmee je een boek weglegt niet de vrijheid van de lezer? Je gaat toch geen slecht boek lezen om de schrijver niet te beledigen? Waarom beledigt de schrijver ons door een slecht boek te schrijven? Ik snap je ideeen, ik had ze zelf ook. Het valt me wel op dat ze voornamelijk worden gedeeld door mensen die zelf geen e-reader hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie vergelijking met de typmachine!
      Hoewel ik nu mijn man op het hart druk mij vooral geen e-reader cadeau te doen, ben ik er van overtuigd ooit overstag te gaan. Ik zal er dan net zo mee omgaan als jij: boek voor boek kopen, er gewoon voor betalen. Geen 'stapel' boeken tegelijk erop zetten.
      Maar stiekem kan ik van het idee geen boek meer in mijn handen te hebben verdrietig worden. Ik heb erg veel met de papieren boeken. Volgens manlief een vorm van fetisjisme. ;) Maar goed, hij vindt boeken ook stinken, dus wat dat betreft staan we lijnrecht tegenover elkaar.
      Als schrijver ga ik trouwens meer mee met de tijd en geef ik ook eigen e-books uit. Inspelen op de markt, want zeker is wel dat de e-books het gaan winnen van de papieren versies.

      Janneke, alweer een mooie blog! Ik lees hier graag. :)

      Verwijderen
  2. Ik heb altijd gezegd dat ik er niet aan ga beginnen, aan een e-reader. Maar ik kom ervan terug. Op een dag krijg ik er eentje :-)

    Leuke, humoristisch geschreven post. Knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!