Hoera, een nieuw schrijfproject!


Vandaag is het zover: de coming out van mijn nieuwe schrijfplan. Sinds kort knaagt er een nieuw verhaal in mijn hoofd. Eigenlijk is het onderwerp niet nieuw voor mij, maar de opzet is dat wel. Ik ga namelijk een novelle schrijven. Een thriller. Zo, dat is er uit.

Het zal gaan over, jawel daar is ie weer, de synagoge hier in de stad. Onlangs schreef ik een blog (‘Een boek schrijven? Ben je gek geworden?’) hierover, waarin ik twijfelde over de verhaalopzet met dit gebouw in de hoofdrol. Ik besloot toen dat de synagoge geen rol in mijn manuscript over de Katholieke Kerk zou krijgen. Opgelucht over deze beslissing startte ik met mijn scèneketting.

Helaas vordert dit manuscript niet. Er is iets wat me tegenhoudt, of wat het verhaal tegenhoudt, ik weet het niet. Ondertussen schrijf ik aan van alles anders en ontbreekt mijn focus. Ook blijft de vreemde gemeenteraadsverkiezing, over het voortbestaan van de synagoge, in 1976 door mijn hoofd spoken. Mijn fantasie gaat met me aan de haal en ik wil dolgraag al mijn ideeën hierover uitwerken.

Eureka!
Ineens wist ik het: ik ga een novelle schrijven, een thriller. Er is een aantal pluspunten te noemen:
Ik wil zo graag een thriller schrijven. Mijn Katholieke Kerk manuscript is daar niet geschikt voor, maar het synagogeverhaal is dat wel. Spannend schrijven vind ik leuk en ik kan het ook best aardig (al zeg ik het zelf).
Klein beginnen. Als beginnend schrijver groeit het idee van een romanschrijven mij regelmatig boven het hoofd, ik verzuip in het complexe. Dus een novelle zou dan een betere optie zijn.
Doel. Met het schrijven van dit thrillerverhaal heb ik ook echt een doel, want voor het Hendrik de Vriesstipendium, halverwege dit jaar, wordt een verhaal ter grootte van een novelle gevraagd.

Lees hier meer over 'Cum Laude'

Zo, nu weet je waaraan ik de komende maanden zal schrijven. Denk niet dat ik mijn eerste manuscript weggooi. Ik laat het broeien en borrelen, zal regelmatig nieuwe ingevingen noteren, maar voor nu ga ik eerst eens wat actie op papier knallen. 



Reacties

  1. Écht spannend! Ik kan niet wachten.

    Groeten Anita

    Ps: in de Volkskrant van vandaag staat een lovende recensie over Herman Sandman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dat ziet er goed uit! Heel interessant verhaal én ik ben dol op thrillers! :-) Heel veel succes en als je t.z.t een proeflezer nodig hebt, bied ik mij geheel belangeloos aan. 0:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!