Recensies schrijven? Doe eens normaal man!


Gister vroeg ik mij ineens af wat ik zo leuk vind aan het schrijven van boekrecensies en het bloggen over (schrijf) evenementen. Wat wil ik hiermee bereiken? Is deze nieuwe schrijftaak een verbreding van mijn schrijfcarrière of ga ik mij hierin verdiepen en stop ik met de korte verhalen?
Ineens allerlei bezinningsvragen. Onzekerheid nestelde zich in het schrijfkamertje in mijn hoofd en als een gek begon ik argumenten voor mijzelf te bedenken waarom ik dit doe. Hier komen ze:

Makkelijk
Het leuke aan recensies schrijven, bedacht ik me, is dat het makkelijk is. Makkelijk? Is dat niet wat simpel gedacht? Dat klopt, maar toch is het niet anders te verwoorden.
Oké, ik leg uit:
- Het makkelijke aan recensies schrijven, vind ik, is dat je geen eigen (geloofwaardige) wereld hoeft te creëren.
- Voor recensies schrijven hoef je niet op zoek te gaan naar inspiratie (of nog erger: er op wachten); immers, wat je beschrijft dat is er al, dat is al gebeurd, in het echte leven.
- Door het schrijven van recensies kan ik op een simpele manier lekker puzzelen met woorden en spelen met zinnen (mijn hobby). Ik hoef niet na te denken, ik hoef alleen nog maar te schrijven.

Leerzaam (1):  schrijfvaardigheid
Het schrijven van de boekrecensies is erg leerzaam voor mij. Ik oefen met zinnen, de zinsopbouw en mijn recensiestijl. Ik bestudeer hoe de schrijver zijn verhaal opbouwt, hoe hij zijn punt duidelijk probeert te maken.
En ik leer om op een zo kort mogelijke manier te schrijven wat ik wil zeggen, dus geen (of zo min mogelijk) passieve zinnen. Actie! Dat is wat er op papier moet staan.

Leerzaam (2): communicatief
Het moeilijkste, maar tegelijk het meest leerzame voor mij, is dat ik de wijde wereld in moet. Ik word gedwongen om uit mijn veilige schrijfkamertje te komen (immers het feest is niet op zolder), ik moet praten met mensen die ik niet- of nauwelijks ken (achtergrondinfo is een must) en ik moet zoeken naar mijn juiste houding als recensente (voorgrond of achtergrond, mijzelf verschuilen achter mijn moleskine).
Jullie merken, dit is niet zomaar wat.

Natuurlijk ben ik ook redelijk ‘aandachtsgeil’ (vergeef me mijn uitdrukking), maar zijn wij schrijvers dat niet allemaal? We willen toch allemaal dat anderen lezen wat voor geweldigs we hebben geschreven?

Bedankt voor het lezen van mijn argumenten, nu ze zo op papier staan haal ik opgelucht adem. Zo abnormaal ben ik toch ook weer niet.
Toch?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!