Pas op voor de kruiwagen

Ik zou mezelf niet zijn als ik niet wat geleerd had uit de afgelopen schrijfmaanden. In mijn vorige blog ‘Bekentenis van een gekreukteschrijver’, schreef ik al over wat er gebeurd is. Of vooral wat er niet gebeurd is. Na jaren schrijven een heel manuscript op de kop gooien en toch nog blijven lachen is een hele kunst, maar niet onmogelijk.
Maar uit ieder dal komt men sterker naar boven…bleegh, hou op met je zogenaamde wijsheden… en toch is het waar.

Ik weet bijvoorbeeld nu wat er niet goed aan mijn manuscript was. Dat er iets niet klopte, dat het jeukte, dat wist ik al. En mijn proeflezers ook. Maar niemand van ons kon de vinger erop leggen.
Dus wat een bevrijding was het dat het manuscriptbeoordelingsbureau dat wel kon. 
Les 1: neem zo’n man/ vrouw/ bureau in dienst en geef je over aan het commentaar.

Les 2: wacht hier niet te lang mee. Het gevaar is dat je (in mijn geval) jaren aan het klooien bent zonder enige vooruitgang. Ja leuk hoor, telkens weer sleutelen aan je zinnen/ alinea’s en hoofdstukken. Je laten leiden door je proeflezers en duizenden woorden erbij typen die zo’n man (het is toch het fijnste om de man de schuld te geven) direct van tafel veegt in zijn beoordeling.

Les 3: luister naar jezelf. Jij bent de enige die weet wat je voor ogen hebt. Laat je (nu ook weer) niet leiden door mensen die zeggen dat ze er verstand van hebben. Trek je eigen plan. Stel desnoods je einddoel bij, maar blijf ervoor gaan en geef de moed niet op.

Les 4: pas op voor de kruiwagen. Handig hoor, en tegenwoordig schijnt niemand meer te kunnen publiceren zonder, maar laat die zogenaamde band je blikveld niet vertroebelen. Voelt iets vaag, duurt iets lang en/ of zijn er smoesjes. Kap ermee! Hou je hoofd omhoog en volg les 3 op.

Les 5: Bah, wat is dit een angstaanjagend stuk geworden. Dat is niet de bedoeling. Dus als laatste les, een cliché maar o zo waar, ‘Hou er plezier in’. Bedenk je iedere keer weer wat je ook alweer zo leuk vindt aan schrijven, hou je einddoel voor ogen en ga ervoor.

Zo, ik heb gezegd.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!