Daarom zitten vrouwen nauwelijks in talkshows


Vandaag commotie alom vanwege onderstaande uitspraak van Jeroen Pauw (wie?). Slimme marketingstunt trouwens.

Komen er nu meer vrouwen aan tafel?
'Als ze langzamerhand iets in onze samenleving gaan betekenen wel. Maar feitelijk is dat niet zo.'

Wel gloeiende gloeiende, was mijn eerste gedachte. Je zal die…hoe heet hij ook alweer? toch willen…
Maar goed, wij vrouwen denken eerst na voordat we iets doen. Dus dat deed ik.

Eigen schuld
En al snel (jazeker, ik ben tenslotte vrouw) kwam ik met het antwoord. Op de vraag waarom wij vrouwen nauwelijks voor talkshows gevraagd worden.
Het is namelijk onze eigen schuld!

Ja sorry, ik kan het ook niet helpen
Onlangs las ik dit stuk op daretoo: ‘Waarom vrouwen niet stoer zijn. En dat wel kunnen worden.’  Hierin staat dat wij vrouwen te bescheiden zijn over onze successen. Dat we ze wegwuiven onder het mom van: ‘toeval, of ik had gewoon geluk, of het team werkte keihard’. (Herkenbaar? Stop daar dus mee!)

Slim man
Mannen doen dat anders. Slim van ze, want zo krijgen zij wel alle aandacht die ze, al dan niet, verdienen. En dus die stoel bij Jeroen Pauw aan tafel.
Hoe dan, denk je nu wellicht. Nou door simpelweg te zeggen dat zij de spil van het succes zijn. Dat dankzij hun geweldig slimme brein die opdracht fantastisch is afgerond.
Volgens het artikel op daretoo zijn deze verschillen tussen man en vrouw aangeleerd gedrag.

Jij kan dat
Dus, vrouwen van Nederland. Je weet nu wat je te doen staat. Vanaf nu zeg je bij succes hardop: ‘dat komt doordat ík het juiste deed’. (Oefen maar even, desnoods een paar keer. Voelt goed nietwaar?)
En omdat wij vrouwen niet de minste zijn, sluiten we het relaas over onze kwaliteiten af met een nette ‘dank je wel voor het compliment’. Zonder gene, of onzeker gemompel!

Afgesproken?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu, na een nacht slapen, zie ik dat deze blog dus geen goed voorbeeld is. Want hoezo zouden wij vrouwen dit talkshowfenomeen op onszelf moeten betrekken? Hoezo zouden wij ons moeten veranderen?
Zucht..., nog een lange weg te gaan. In ieder geval bij mijzelf.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!