Wij schrijfsters kunnen ons beter laten ombouwen


De laatste tijd hoor ik steeds meer stemmen die vinden dat de vrouwelijke schrijvers benadeeld worden. Zelf was ik hier nooit zo mee bezig, ik schreef mijn verhalen en blogs en dat was dat.
Maar na het zoveelste bericht over dit onderwerp, begint het me toch te jeuken. Twijfel slaat toe. Ik ben een vrouw en ik schrijf. Kan dit ooit goed komen?

Wat gaat er zoal over de tong?
Allereerst de Gouden Strop, ‘de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige spannende boek’. In de longlist staat welgeteld 1 vrouw (1 van de 11).

Wat nog meer?
Het Boekenweekgeschenk 2014 wordt geschreven door Tommy Wieringa, een man inderdaad. Een geweldige schrijver, en wie anders schrijft het beste over het thema ‘Reizen’?
Maar ook hier verontwaardiging.

Dat was het wel, zeker?
Helaas. ‘Opzij’ schreef afgelopen week het artikel: ‘Lekker ding kan schrijven.’ Over dat ‘slechts iets meer dan een kwart van de recensies gewijd is aan een boek van een vrouw’

Eigenlijk is het net als in het echte leven, waarin slechts 11% van de topfuncties bekleed wordt door vrouwen, waarin we het liefst alleen (verkoop)advies krijgen van mannen en waarin mannen nog altijd beter voetballen. Om zo maar een paar voorbeelden te noemen.
Waarom dan toch die verontwaardiging, vroeg ik mij af.

Alleen vrouwen lezen boeken
Is het omdat het hier om boeken gaat? Dat vrouwen meer lezen dan mannen en dat vrouwen daarom vinden dat de boekenwereld meer een vrouwendomein is?
Maar de meeste uitgevers zijn dan weer van het mannelijk geslacht.

Moeten wij vrouwen ons dan maar laten ombouwen? Zodat onze schrijfsels wel naar waarde worden gewaardeerd?
Interessant is trouwens, dat er diverse mannelijke schrijvers zijn die onder een vrouwelijk pseudoniem schrijven. Ik ben nieuwsgierig naar de reden.

Het tij keren
Dat het rommelt tussen mannen en vrouwen en vrouwen en mannen in de literatuur is duidelijk. En of we ooit tot een 50/50 situatie komen, is de vraag. We kunnen dus rustig vaststellen dat de boekenwereld een prima afspiegeling is van het echte leven.
En zijn wij vrouwelijke lezers misschien zelf ook debet aan deze mannencultuur? Koop vanaf nu alleen nog boeken van vrouwelijke schrijvers en wie weet zijn de cijfers volgend jaar omgekeerd.  


p.s. Volgende week blog ik over de verschillen die mij opvallen tussen thrillers van mannelijke- en vrouwelijke schrijvers.



Reacties

  1. ja, en dan zo'n NRC-redacteur die verkondigt "dat komt omdat wij alleen literatuur recenseren" uhhuh ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat meen je niet! Wat een, laten we zeggen, 'bijzondere' reactie van zo'n redacteur.
    Bedankt voor je opmerking, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou helemaal niet van mannenboeken. Ok, alleen nog boeken geschreven door vrouwen, ja?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag me ook af hoe het zit met de hoofdpersonages in de literatuur.
    Als ik mijn lijst bekijk met gelezen boeken, merk ik inderdaad dat er maar één vrouwelijke schrijfster tussen de auteurs zit (en dan gaat het nog om een werk van Jane Austen dat we verplicht moesten lezen voor een literatuurvak), maar ten tweede valt het ook op dat er maar heel weinig vrouwelijke hoofdpersonages voorkomen in die boeken: Madame Bovary, Lucia (een schitterend gebrek) en Emma (Jane Austen). Misschien is het interessant om dat ook eens te bekijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad interessant om naar te kijken, het aantal vrouwelijke hoofdpersonages in literatuur.
      In thrillers, van Nederlandse schrijfsters, is de hoofdpersoon wel vaak een vrouw. Dan rijst de vraag of die thrillers dan als literatuur mogen worden beschouwd (maar dat is weer voer voor een andere blog).
      Ik zal er de komende week over nadenken en neem dit onderwerp mee in mijn volgende blog.

      Verwijderen
  5. Auteur Pauline Slot heeft over dit thema een aardige boom opgezet. Ik geloof dat zij ook een keer geroepen heeft dat ze zich maar om moet laten bouwen tot man om als auteur serieus genomen te worden.
    Ik snap haar verontwaardiging, want ze schrijft prachtige literaire boeken, maar is desondanks vrij onbekend.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!