En we noemen hem...


Een naam zegt meer dan duizend woorden. Iedereen heeft associaties met bepaalde namen. Als je een kind mag krijgen, ben je samen met je partner maanden aan het wikken en wegen over de juiste naam:
‘Joris?’
‘Ah nee, dat was zo’n sukkel bij mij in de brugklas.’
‘Wouter?’
‘In mijn voetbalteam zat vroeger een Wouter, die was zo klein in alle opzichten.’
‘Frederik?’
‘Corpsbal bij Vindicat, die gooide eens bier over mijn nieuwe kostuum.’

Keuzes
Maar wat doe je als schrijver? Hoe kies je de namen van je personages? Dit is (bijna) even lastig als de naam kiezen voor je kind. Misschien voor sommigen zelfs nog lastiger.
Ik ben zo’n schrijver die moeilijk keuzes maakt. Welke weg gaat mijn hoofdpersoon? Heeft ze veel of  weinig vrienden? Is ze wel of niet zakelijk, naïef of vooruitstrevend? Bij het schrijven van verhalen of romans maak je heel veel keuzes.

En dus ook bij het kiezen van een naam. Veel namen hebben ook nog eens dubbele betekenis, ze staan voor ‘vrede’, ‘vrolijkheid’ of ‘vergevingsgezindheid’. Pas dan dus maar op, als je voor een moordenaar een naam kiest.

Hilariteit
Wat ik ook nog wel eens heb, is dat ik halverwege of zelfs aan het einde van mijn verhaal de naam verander. Tijdens mijn eerste schrijfcursus bij Lupko Ellen werd ik daarom eens flink uitgelachen.
In mijn naïviteit vroeg ik aan Lupko of ik de naam van een personage mocht veranderen, tijdens het schrijven van mijn cursusverhaal. Er leefde een Hans in mijn stuk en langzamerhand kreeg ik de kriebels van die naam. Maar ja, ‘eens gekozen blijft gekozen’, zo dacht ik.
Lupko en de cursisten schaterden het uit. Maar natuurlijk mocht ik de naam veranderen, het was toch mijn verhaal?
Met rode wangen grijnsde ik maar mee. Weer wat geleerd, dat was duidelijk.

Voor mijn thriller Cum Laude ben ik in dubio over de naam van de studievriend van Juul. Wordt het Bas, Mark of Tom, wat ik echte stoere, maar ook boefachtige, namen vind. Of kies ik voor Seger, Sander of Rogier, wat weer meer statennamen zijn.

Hoe kies jij de namen voor je personages?

Reacties

  1. Janneke, niet te lang over nadenken, dat is mijn tip. Zelfs de naam van mijn hoofdpersoon is veranderd, nadat ik DE geschikte naam op tv hoorde. Gaandeweg het schrijven wordt je steeds duidelijker of namen kloppen of niet. Succes!

    groetjes, Lilian

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!