Culturele Zondag: belgische bonbons in de hoofdrol

Klokslag 13.00 uur kom ik aan bij ‘Het Paleis’.  Mijn ongewone stiptheid heeft twee redenen:
       1)      Ik heb er zin in,
       2)      Ik heb nog andere feestiviteiten deze middag en moet helaas dus weer vroeg weg.

Bij de ingang een manspersoon in gele stofjas en halve bivakmuts. Een bezoeker of een act? Altijd spannend en verrassend zo’n Culturele Zondag.


NNT- Don Juan
Als enige, en waarschijnlijk ook als eerste, loop ik het ‘Spectrum’ binnen voor ‘The making of Don Juan’. Ik word vriendelijk verwelkomd met een kersenbonbon aan een kaartje. Een prijsvraag: wat is mijn beste openingszin? De prijs: twee vrijkaarten voor de voorstelling Don Juan.
Als schrijver zou mij natuurlijk nu meteen talloze openingszinnen (zonder spelfouten) te binnen moeten schieten, maar niets is minder waar. Ik word afgeleid door de knappe hoofdrolspeler die op beeld antwoord geeft (in zwoel Belgisch) op diepzinnige vragen. Ik zak neer op de rode zitzakken en stop de bonbon in mijn mond. Ik kauw en geniet.

Verderop zie ik dat het in het Fablab al gezellig druk is. Ook bij het kinderatelier is het al een drukte van belang, ik zie kastanjes en pijpenragers en voel direct plaatsvervangend enthousiasme.

Kerstverlichting en neonpijlen leiden mij de trappen op, naar de bovenste verdieping. Naar de vele ateliers die deze middag open zijn, een kunstzinnige boel.

In het atelier van grafisch ontwerper Maria Heikens is Sigrid Stuut te gast met prachtige schilderijen van waddenlandschappen. Ik hou van de wadden, het schrijft goed daar.
Maria verontschuldigt zich over het feit dat ze haar atelier nog niet volledig hebben ingericht voor deze middag. Er wordt nog druk overlegd over de beste plek voor de werken van Sigrid. Trots vertelt Maria dat Sigrid in het blad ‘Noorderland’ staat.
Gauw laat ze me haar eigen werk, met als thema de Tweede Wereldoorlog, nog even zien en dan moet  ze toch echt weer verder met Sigrid.

Helaas moet ik weg voordat de koren überhaupt een noot gezongen hebben, maar ik merk op dat het al snel behoorlijk druk wordt in en rond de Erlenmeyerzaal. Dit wordt zeker weten een topfeest en een topmiddag.

Gelukkig is er al snel weer een volgende Culturele Zondag en wel op 16 december 2012, met een veiling, kerstmuziek en nog veel meer. Kom jij ook?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!