Beloftes in een oude graansilo


Verslag van een nieuw literair programma in stad Groningen.

'PRIORITIES, PRIORITIES, PRIORITIES’ en dan nog luider, galmt het door de vroegere graansilo. Bill Mensema, een rasechte performer, denkt hardop na over de dingen in het leven die er echt toe doen.
Zijn nieuwste roman ‘Captain Liefie’, over het vervoeren van een lijk in een rijnaak, heb ik nog vers in mijn geheugen. Nu ik Bill in real life zie, valt de humor en ironie in zijn teksten goed op zijn plaats.

Gisteravond was de eerste editie van het maandelijks literaire programma 'Silo Passage' van Uitgeverij Passage.
Wat een spektakel!
De zaal (volgens de uitgever uitgekozen zodat als er 10 mensen zitten, het ook nog gezellig is) zit bomvol. Krukken worden aangesleept, men zit nog net niet bij elkaar op schoot. Dat belooft wat! Laat het thema van deze avond nou net ‘belofte’ zijn.

Er is dan ook een goede programmering. De nieuwe huisdichter van de RUG, Pauline Sparreboom (1989), opent de avond met haar winnende gedicht ‘Geef me iets te weten’. Met een grote, warme glimlach en stralende pretogen draagt ze voor alsof ze al jaren niets anders doet. Ze is jong, ze is mooi, ze is literatuur.
Samenvattend vraagt ze zich af: ‘Wat gebeurt er als iemand een belofte is, maar niet in staat is die belofte waar te maken?’

Anton Brand vertelt over een veelbelovend opera-componist, begin vorige eeuw, die al op zeer jonge leeftijd stierf.

Job Breemer ter Stege leest voor uit zijn debuutroman ‘Pontus’. Over het moment waarop hij hoorde dat Sinterklaas niet bestaat, de belofte die niet beloofd werd. Hoe voelde jij je toen je het hoorde? Wie vertelde het je en waar was je toen?

Na elk optreden oorverdovend applaus. Er heerst een vriendelijke, ons-kent-ons sfeer en men is blij voor elkaars prachtige optreden. Wat een show!

Tijdens de pauze vertrouwt Pauline me toe dat ze blij is dat ‘het erop zit’, nu gauw roken: ‘de volgende keer ga ik op het podium roken. Hoe cool is dat?’

Het programma na de pauze (Marcella Veldthuis, Rosa Timmer, Joost Oomen en Groningse zanger Swinder) heb ik moeten missen.

Maar gelukkig (voor mij, maar ook voor jou als je deze avond gemist hebt) is op woensdag 14 november de tweede editie van dit spetterende literaire programma, met weer andere interessante schrijvers!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!