Chemie swingt de pan uit!


Wat was er weer heerlijk veel te beleven vanmiddag tijdens Culturele Zondag in ‘Het Paleis’ in Groningen.

Het thema ‘Dans en Beweging’ komt goed tot zijn recht, overal is dynamiek, sensatie en vertier.
De hele middag loop ik rond met een glimlach.

Het begint al met de stoere mannen van de ‘Wielerdichters’. Bij de ingang van ‘Het Paleis’ lezen zij voor uit de gedichtenbundel ‘De dood en het peloton’. Zij doen dit in het karakteristieke prieeltje, fietsend met een racefiets op rolband. Een spektakel!
Het ritme van de ronddraaiende trappers brengt de dichters in hun vertelmodus, al fietsend komen ze goed op stoom. De microfoon met versterker doet de poëzie rondgalmen, passanten stoppen nieuwsgierig, buurtbewoners openen ramen en luisteren. Ik glimlach.

Nieuw is de ‘Paleiswinkel’, direct links bij de ingang, onder Uitgeverij Passage. Van veel verschillende kunstenaars uit ‘Het Paleis’ is hier werk te koop. Een strategische plek, een slim concept. We krijgen op een snelle manier een goed beeld van de diverse kunstenaars.

Boven, in de Erlenmeyerzaal, geeft Eva Puschendorf van Club Guy & Roni een dansworkshop. De opzwepende muziek komt mij al tegemoet als ik de trappen op klos.
Het dansen laat ik aan de fanatieke jonge deelneemsters over, ik observeer en geniet. Het publiek is enthousiast. De spanning bij het uitvoeren van Eva’s dansopdracht is voelbaar, ademloos kijken we hoe de danseresjes hun danskunsten tentoonstellen. Applaus! Ik glimlach.

Verderop presenteert ‘Science LinX’ adembenemende scheikunde. Een soort tovenaar in labjas en met heuse labbril voegt verschillende vloeistoffen bij elkaar in een erlenmeyer. Hij zwenkt voorzichtig, we zien een mengsel dat verkleurd van blauw naar oranje naar kleurloos en weer terug naar blauw. Sensationeel, het publiek klapt en is duidelijk onder de indruk. Ik glimlach.

Ondertussen, beneden op het plein, beweegt een danseres op een manshoge bal. Dit is uiterst knap; de toeschouwers kijken met open mond omhoog, salsamuziek zweept ons allemaal op. 

Er is veel activiteit in het gebouw, overal is geluid en beweging. In mijn opschrijfboek staat ‘Het bruist hier, energie’. Kriebels in mijn buik. Wat ik zie is leerzaam, spectaculair en soms ook ongelofelijk.

Bij de ingang vanuit de binnentuin valt mijn oog direct op een imposant kunstwerk van Oscar Venema (oscart).
Daar hebben we ‘Science LinX’ weer, te gast in het atelier van Nynke Kuipers, met het ‘robotlab’. Kinderen kunnen met behulp van een blazende föhn een robothuisdier laten ‘lopen’. Hilarisch.
In het trappenhuis kun je jezelf op een diaprojectiescherm terugzien als vervormde zombie of geest uit Harry Potter, jong en oud leeft zich uit. Ik glimlach.

Wil jij ook een hele middag verantwoord (glim)lachen? Kom dan de volgende keer, op 28 oktober 2012, naar de Culturele Zondag in ‘Het Paleis’ in Groningen.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!