Challenge: Zeven dagen zonder sorry

Vandaag las ik de beste tweet in tijden. Over het eeuwige ge-sorry van vrouwen. In de column ‘Waarom vrouwen altijd sorry zeggen’ gaat @japked uitvoerig in op het onnodige sorry zeggen van vrouwen. En dat we dat de godganse dag doen. Om onszelf weg te cijferen, om aardig gevonden te worden en om maar niet door onze mening anders te zijn dan de anderen.
Zoveel herkenning bij mij. Ik werd er warm van, het begon te borrelen en ik wist meteen: hier moet ik wat mee.

Challenge
En welnu, ik ga de komende zeven dagen geen sorry meer zeggen. Niet als ik de juf mijn koude hand toesteek, niet als ik een minuut te laat op de afspraak kom en ook niet als ik op verjaardagsvisite per ongeluk tegen de stoel van mijn buurvrouw stoot.
En ook niet als…nou ja, zo kan ik nog wel pagina’s vol typen met belachelijke sorry onderwerpen.
Ik ga mezelf niet langer wegcijferen. Ik mag er zijn. Punt. En ook als ik ergens anders over denk dan jij, dan ga ik dat hardop zeggen met rechte rug en absoluut niet dat ’s-woord’ gebruiken.
Ik ga alleen, zoals @japked zo mooi zegt, sorry zeggen als ik iemand ‘zwaar lichamelijk, psychologisch, financieel of technologisch letsel heb toegebracht’.

Doe mee!
Let op, waar hier ‘ik’ staat zou ook ‘jij’ kunnen staan. Want wij vrouwen moeten af van dat milde, die ‘Sorry dat ik besta’- mentaliteit. Dus doe jij ook mee? Deze week, zeven dagen lang zeg je geen sorry. En geen ‘maar’, en ook geen ‘Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar...’ (o, die zeg ik zo vaak dat ik nu haast moet kotsen. Want ik heb er wel verstand van want ik heb er namelijk zes jaar voor geleerd.)
Je kan ook, als je dat makkelijker lijkt en zoals @japked zegt, ‘geen-sorry’ zeggen op de momenten dat je anders ‘sorry’ zou zeggen. Dus ‘ik zeg geen-sorry en zet even het raam open’. Maar ik denk dat dat HO, STOP DE PERSEN…DELETE… Ik WEET dat dat voor mij niet werkt. Zie ik leer het al.

Anti-sorry dagboek
Ik zal hier, op dit blog, de komende week elke dag schrijven hoe het me vergaat. Als vrouw die niet meer soft is, opkomt voor haarzelf en haar mening. En ik hoop dat jij daardoor geïnspireerd raakt en dat we zoals @japked zegt binnenkort stukken minder dikke mannen van vijftig aan de top hebben zitten. En als dat te ver van je bed is dan doe je het omdat je er een goed gevoel van krijgt. Want ook jij mag er zijn. (als je eens hoorde hoe hard ik die laatste punt in mijn toetsenbord ramde…)






Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!