Wie het laatst lacht

Sinds ik schrijf kijk ik anders naar de mensen om me heen. Ik bestudeer karaktereigenschappen en oberveer hoe mensen zich gedragen bij een bepaalde emotie. Dit allemaal om mijn personages levendiger te kunnen maken. 
Vooral het groepsproces vind ik erg interessant.

Mensen zijn leerzaam
Af en toe voel ik mij tijdens dat observeren net een amateursocioloog. Ik kan zeggen dat ik best veel heb geleerd van- en over mensen doordat ik me als schrijver verdiep in het hoe en wat. 

Tegelijkertijd vraag ik me dan af waarom mensen zo reageren als dat ze doen op dat moment. Zo ontdekte ik bij mezelf dat ik vrij vaak gebruik maak van zelfspot. Ik ben geen groepsmens en regelmatig red ik me hiermee uit moeilijke situaties.
Waarom doe ik dat? En wat zijn de voor –en nadelen? Ik zette het hieronder op een rij.


Betekenis ' zelfspot '
Je hebt gezocht op het woord: zelfspot.

zelf·spot (de; m)
1
het de draak steken met zichzelf

De slimste
Zelfspot of zelfironie is ten eerste een blijk van intelligentie. Want je kunt beter zelf bepalen wanneer en waarover de groep om jou lacht. Jij bepaalt het onderwerp, dus jij bent in control.

Voordelen
-       Je krijgt er veel aandacht mee.
-       De kans is kleiner dat de mensen lachen om een voor jouw gevoelig onderwerp.
-       Je oogst er sympathie mee.
-       Als mensen met je kunnen lachen vinden ze je over het algemeen aardiger dan dat je stil in een hoekje koffie drinkt.

Nadelen
-       Je moet er niet in doorslaan. Jezelf onnodig veel en vaak afzeiken of te gronde richten is absoluut niet de bedoeling. 
-       Zorg dat je niet de hele koffiepauze lang alle aandacht naar je toe trekt, mensen vinden je dan al snel arrogant.

Gebruik jij wel eens zelfspot? Waarom doe je dat en wat zijn je ervaringen?






Reacties

  1. Ik heb ADHD. Soms gebruik ik zelfspot om mezelf een beetje uit te leggen. Maar nooit zo dat ik mezelf te veel afkraak. Ik blijf mezelf omarmen, snap je?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!