Stappenplan: Hoe schrijf ik een boek (deel 2)


In de vorige blog, 'Hoe schrijf ik een boek (deel 1)', las je mijn eerste vijf tips voor het voltooien van de eerste versie van je manuscript. Graag wil ik jullie bedanken voor alle fijne reacties hierop. Hieronder lees je mijn laatste vijf tips, samen met een lijstje nuttige schrijfboeken.

Schrijftips


6)      Werk goed het fundament van je verhaal uit. Ik merkte bij het herschrijven van mijn thriller Cum Laude dat ik te veel losse verhaallijnen had en te weinig spanningszaadjes had gezaaid in het eerste deel. Schrijfster Lilian Schneider voegt hieraan toe: maak een tijdlijn. Doe je dit al in deze fase dan scheelt je dat een hoop tijd en gepuzzel achteraf.

7a)      Kijk, tijdens deze schrijffase, altijd om je heen en sprokkel. (In 'Pas op voor de schrijver' lees je over mijn sprokkelfase). Registreer hoe mensen uit je omgeving eruit zien, qua kleding en haardracht. Hoe ze praten of zwijgen, bestudeer de lichaamstaal. 
Bedenk bij nieuwsberichten of ze waardevol zijn voor je verhaal. Denk nieuwe scènes uit, bedenk hoe je personages zouden reageren op bepaalde situaties Noteer alles in je (digitale) notitieblok.

8)      Weet je niet hoe je verder moet, doe research. Je krijgt dan vaak weer nieuwe ideeën voor je verdere verhaal en voelt je niet nutteloos. Hou tijdens het schrijven een aparte lijst bij met welke onderwerpen je moet uitzoeken. Let op, doe dit vooral niet tijdens je schrijfflow. Laat dan de woorden stromen en laat je niet afleiden.

9)      Heb vertrouwen in jezelf. Twijfelen mag, stoppen niet. Schrijf altijd door. Desnoods schrijf je je vorige scène letterlijk over, of schrijf eens in een ander perspectief.
Voor meer tips bij een writer’s block, lees je mijn blog 'Exit Writer's Block'.

10)  Herschrijf niet eerder dan dat je je hele verhaal op papier hebt staan. Denk niet na over hoofdstukken, ga niet uren prutsen aan eén scene. Later, als je de eerste versie op papier hebt, ga je herschrijven. Pas dan laat je het verhaal proeflezen (aan kritische! mensen) en ga je de scènes als puzzelstukjes in elkaar zetten tot jouw boek.

Schrijfboeken
Als je wel veel tijd hebt, of je wilt even bijkomen van je lange schrijfuren lees dan de volgende schrijfboeken:
-         Paul Sebes met ‘Bestseller
-         Renate Dorrestein met ‘Het geheim van de schrijver
-         Jan Brokken met ‘De wil en de weg

Must read
-         RedactieKrachtBlog van Marja Duin

Wil je mijn eerste vijf tips nog eens nalezen, klik dan hier. Mocht je nog belangrijke tips missen, vermeld ze gerust hieronder in het reactievak. Alvast bedankt.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!