Stappenplan: Hoe schrijf ik een boek? (deel 1)


Ongeveer anderhalf jaar geleden, net nadat ik mijn eerste versie van Cum Laude af had, verzamelde ik een handvol schrijftips. Omdat gister op Twitter een ervan (de scèneketting) zeer behulpzaam bleek, publiceer ik ze nogmaals.

Je wilt een boek schrijven, maar hebt geen idee waar en hoe je moet beginnen. Herkenbaar. Toen ik zelf net begon aan mijn thriller ‘Cum Laude’, was ik naarstig op zoek naar een kort stappenplan. Geen tijd voor ellenlange schrijfboeken, je wilt immers meteen beginnen met schrijven. Gewoon tien simpele stappen om door de letters en zinnen het boek te kunnen gaan zien.

Let op, het zijn natuurlijk mijn tips. Voor iedere schrijver gelden andere do’s en don’ts, je bent tenslotte je eigen baas.

1)      Begin met een scèneketting. Schrijf zoveel mogelijk scènes van je verhaallijn uit. (let op: de eerste vijftien tot twintig is eerst al voldoende. Al schrijvende verandert je verhaal voortdurend). Gebruik dit als leidraad en schroom vooral niet om ervan af te wijken, dat is juist leuk. Gebruik deze ‘ketting’ ook als je even niet meer weet hoe je verder moet.
2)      Nummer de scènes en hou bij (in bv. Excel of yWriter) welke scènes je al hebt geschreven. Schrijf het nummer, de ‘titel’ of wat er in die scene gebeurt, het aantal woorden en de datum op. (Of meer dingen, die je zelf belangrijk vindt voor overzicht).
3)      Dwing jezelf om een wekelijks woordquotum te hebben. Werkbaar is bijvoorbeeld 2500 woorden per week. Heb je een ‘stok achter de deur’ nodig, zoek een schrijfmaatje bij wie je je woorden elke week op een vaste dag inlevert.
4)      Maak een mindmap voor je verhaallijn(en) en voor je personages met hun eigenschappen.
5)      Schrijf telkens weer scènes bij aan je scèneketting. Houd altijd een paar scènes ‘op voorraad’, zodat je precies weet wat je nog ‘moet’ schrijven.

Tot zover de eerste vijf tips voor het schrijven van je eerste versie. Volgende keer schrijftip zes t/m tien en een lijstje met nuttige schrijfboeken.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!