Jurylid, je zal het maar zijn


En dan zit je in de jury.
Zo vaak was ik deelnemer en wachtte in spanning af of mijn briljante verhaal (want hé, dat was het toch echt…) de eerste prijs zou winnen bij die belangrijke schrijfwedstrijd.
Uren, dagen en soms zelfs weken zat ik te schaven aan mijn verhaal. Woordje erbij, er weer af en dan de feiten checken tot in den treure.

Tweestrijd
Juist omdat ik weet hoe het is als schrijver voel ik mij nu, als jurylid van de schrijfwedstrijd ‘Gelukkig ontzet’, in tweestrijd.
Vijfenveertig verhalen en gedichten zijn ingestuurd. Wat zijn er veel mooie en originele inzendingen bij, verrassend gekozen uitwerking van het thema of simpelweg heel ontroerend geschreven.

Leesfeest
Lekker op de bank onder een fleecedeken las ik de afgelopen weken alle inzendingen. Telkens als ik weer een nieuw verhaal opende op de iPad voelde het alsof ik een pakje mocht pakken uit de zak van Sinterklaas.

En nu kiezen
Daar kwam de heks in mij naar boven ('Hallo Tanneke'). Want om eerlijk te zijn zie je vaak al aan de eerste paar zinnen of het wat is, zo’n verhaal. De schrijfstijl, taalkennis en spanningsopbouw zijn daarbij van cruciaal belang.
Maar als ik dan zo’n twijfelachtig verhaal las en ik het eigenlijk weg wilde leggen om direct door te gaan met de volgende, voelde ik mij een naar mens. Want ja, die bewuste schrijver heeft er ongetwijfeld superlang aan gewerkt. En bovendien, wie ben ik om zo’n verhaal aan de kant te leggen.

Het juryberaad
Maar zo is het dus wel gegaan. Gelukkig werd mijn schuldgevoel dusdanig afgezwakt toen tijdens het juryberaad in Konditorei Bommen Berend (oh symboliek) met uitgever Maurice van Dijk en stadshistoricus Beno Hofman bleek dat we unaniem dezelfde verhalen goed vonden. Het linkerrijtje was zo gevuld, die meesterwerken komen in de verhalenbundel die we in het nieuwe jaar publiceren.

En de winnaar is
Daar moeten we nog over twisten. Want dat blijkt dus een kwestie van smaak. Feit is wel dat ik, ondanks dat ik me af en toe een onmens voelde, ook veel geleerd heb. En daar hou ik van.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!