Over hoe een thriller steviger wordt door te zagen aan de fundamenten

En ik hoef niet eens veel te veranderen aan de verhaallijnen
en de scènes, prachtig hè!
Religie? In een
thriller…?
Klopt. Het verhaal is gebaseerd op een belangrijke
gebeurtenis uit de geschiedenis van de stad Groningen. Namelijk het stoppen van
de sloopplannen voor de Groninger synagoge, in 1976.
Zoals je weet is de synagoge het godshuis van de Joodse
gemeenschap. Dus hebben diverse personages in mijn thriller een Joodse
achtergrond. Het leek me een logisch gevolg van de oorsprong van het verhaal.
Het interesseerde me, dus ik las er veel over. De moord op de beste vriendin
van Juul is zelfs gepleegd uit geloofsovertuiging.
Maar, ‘Ongeloofwaardig’, zei mijn proeflezer Lupko Ellen.
Moeilijk.
Het wringt en knaagt.
Ik wil de Joodse gemeenschap niet in verlegenheid brengen.
Ik wil een spannend verhaal vertellen, zonder verdere bijbedoelingen.
Al maanden loop ik rond met dit gevoel van onbehagen.
Hoe nu verder?
En ineens, vandaag, is daar het moment. Eureka! Wat als deze
personages nou eens helemaal niets met het Joodse geloof te maken hebben. Wat
als zij hele andere motieven hebben voor hun handelingen. Dan…
Ja! Dan is het verhaal luchtiger, breder toegankelijk en
minder fronsend.
En wat doe je met de flowerpowervrouw?
De historische heldin, die voor het behoud van de synagoge
vocht, noem ik veelvuldig (met haar echte naam) in mijn verhaal. Maar nu Cum
Laude bijna af is, krijg ik steeds meer het gevoel dat ook dat niet goed is.
Dus <ctrl+F> en vervangen maar. Deze mooie vrouw,
krijgt een prachtig mooie nieuwe naam.
Natuurlijk is zij nog steeds te herkennen als zijnde de
heldin, maar omdat ik niets bezwarends over haar schrijf, hoop ik dat de
naamswijziging voldoende is.
Reacties
Een reactie posten