Over hoe een thriller steviger wordt door te zagen aan de fundamenten


Ik ben een blij mens. Opgelucht ook. Want vandaag heb ik een religieuze steen uit het fundament van mijn thriller Cum Laude getrokken. En wat blijkt, het verhaal van Juul is daardoor juist een stuk steviger geworden. En minder historisch gevoelig.
En ik hoef niet eens veel te veranderen aan de verhaallijnen en de scènes, prachtig hè!

Religie? In een thriller…?
Klopt. Het verhaal is gebaseerd op een belangrijke gebeurtenis uit de geschiedenis van de stad Groningen. Namelijk het stoppen van de sloopplannen voor de Groninger synagoge, in 1976. 
Zoals je weet is de synagoge het godshuis van de Joodse gemeenschap. Dus hebben diverse personages in mijn thriller een Joodse achtergrond. Het leek me een logisch gevolg van de oorsprong van het verhaal. Het interesseerde me, dus ik las er veel over. De moord op de beste vriendin van Juul is zelfs gepleegd uit geloofsovertuiging.
Maar, ‘Ongeloofwaardig’, zei mijn proeflezer Lupko Ellen.
Moeilijk.
Het wringt en knaagt. 
Ik wil de Joodse gemeenschap niet in verlegenheid brengen. Ik wil een spannend verhaal vertellen, zonder verdere bijbedoelingen.
Al maanden loop ik rond met dit gevoel van onbehagen.

Hoe nu verder?
En ineens, vandaag, is daar het moment. Eureka! Wat als deze personages nou eens helemaal niets met het Joodse geloof te maken hebben. Wat als zij hele andere motieven hebben voor hun handelingen. Dan…
Ja! Dan is het verhaal luchtiger, breder toegankelijk en minder fronsend.

En wat doe je met de flowerpowervrouw?
De historische heldin, die voor het behoud van de synagoge vocht, noem ik veelvuldig (met haar echte naam) in mijn verhaal. Maar nu Cum Laude bijna af is, krijg ik steeds meer het gevoel dat ook dat niet goed is.
Dus <ctrl+F> en vervangen maar. Deze mooie vrouw, krijgt een prachtig mooie nieuwe naam.
Natuurlijk is zij nog steeds te herkennen als zijnde de heldin, maar omdat ik niets bezwarends over haar schrijf, hoop ik dat de naamswijziging voldoende is.


Wie zei dat schrijven makkelijk is… Maar leuk is het zeker!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!