Doe het niet! Ik herhaal: doe het niet!


Wat is er mis met deze titel? Precies, er staat twee keer hetzelfde. Stom is dat, en nutteloos. Dat snapt iedereen, toch?

Iedereen behalve ik, zo lijkt het. Want in mijn verhalen en manuscript schrijf ik vaak twee keer hetzelfde, maar dan in andere bewoordingen. Of ik leg een beeld dat ik neerzet met woorden nog eens uit in een opvolgende zin.
Bijvoorbeeld:

“‘Verrassing oma, voor u.’ Ik loop langs haar heen de kamer in. De thee staat al ingeschonken op tafel. Oma is goed voorbereid.”

Deze zin schreef ik in mijn korte verhaal voor de verhalenwedstrijd 2014 van de UK Groningen. Goddank ging het verhaal nog naar een aantal proeflezers, die deze zin (en nog meer van zulke) er feilloos uitpikten.

Oogkleppen
Om eerlijk te zijn was ik me er eerder niet zo van bewust dat ik zulke zinnen schrijf. Ik vroeg mij dan ook af waarom doe ik dat? Het kan toch niet zo zijn dat ik aan de lezer twijfel, of die wel slim genoeg is om mijn zin in een keer te begrijpen. Eerder schreef ik al de blog ‘Ik ben niet achterlijk’ hierover. Zelf irriteer ik me ook mateloos als ik als lezer niet voor vol word aangezien.

De onzekere schrijver
Of twijfel ik aan mijn eigen kunnen? Of ik de boodschap wel juist op papier kan overbrengen?
Waarschijnlijk is dat onbewust het geval, ik ben tenslotte een beginnend schrijver.
Maar ook wil ik die bepaalde emotie extra benadrukken. Want het is immers zo erg of zo geweldig wat er gebeurt in dat ene verhaal.
Bovendien is het bij mij een stijldingetje geworden, zo merk ik. Want ook mijn thrillermanuscript ‘Cum Laude’ staat vol met herhalende zinnen. Nu pas merk ik ze op. Beter laat dan nooit natuurlijk, maar toch.

Leermoment
Gelukkig las ik afgelopen week Je schrijfstijl verbeteren: vermijd herhalingen’ van schrijfadviseur Marja Duin, waarin de soorten herhalingen die men gebruikt goed uitgelegd worden. Een leerzaam stuk dat me meer inzicht gaf in mijn eigen herhalingsziekte.
Dus kan ik nu weer met frisse moed mijn manuscript induiken, herhalingen opsporen en veelvuldig de deleteknop indrukken.
SCHRIJVEN=SCHRAPPEN

ps. Ik zit nog in het afleerproces dus vergeef me als er toch nog ergens een herhaalzin opduikt.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!