Cultuur tijdens een zwoele zondagmiddag (deel 1).


Wat hebben schrijven en scheikunde met elkaar te maken?


Sinds deze week blog ik voor de culturele zondag, een mooie stap in mijn beginnende schrijfcarrière.
Ik herinner me mijn eerste culturele zondag nog goed. Zoonlief was toen een baby, het was een regenachtige zondagmiddag (echt waar, ik schrijf dit niet als sfeerverhoging) en we wilden even de deur uit. Aangezien ‘Het Paleis’ bij ons om de hoek was en we wel nieuwsgierig waren naar dit nieuwe evenement, gingen we op pad.

Gezellige drukte in het voormalig scheikundig laboratorium van de Rijksuniversiteit Groningen. Vele (jonge) kunstenaars, vormgevers en schrijvers hielden open atelier.
Bij de uitgang Uitgeverij Passage, zagen we. Ik, als boekenliefhebber, moest natuurlijk even binnenkijken, dus sjouwden we zoonlief in zijn kinderwagen de trappen op. We lieten ons niet kennen en hijgden binnensmonds toen we de uitgeverij binnenstapten. Daar zag ik mijn vroegere docent Nederlands aan het Friesland College staan, zo te zien was hij de baas van de Uitgeverij. Wat leuk, zul je denken.

Maar nu ben ik niet zo iemand die meteen op oude bekenden afstapt, dus verlieten we de uitgeverij zonder een groet of zwaai. Toch bleef er iets knagen, voelde ik me een stumper dat ik niets durfde te zeggen.
Dus eenmaal thuis, zoonlief lag in bed, ben ik teruggegaan naar de uitgeverij. De culturele zondag was nog in volle gang. Met klamme handen beklom ik de trappen opnieuw en stapte ik weer de uitgeverij binnen. De uitgever zag mij binnenkomen, maar herkende mij natuurlijk niet, het was immers minstens tien jaar geleden dat we elkaar voor het laatst zagen,
Ik zei wie ik was, we maakten een praatje (hij herkende mij vaag) en toen was er weer een volgende bezoeker die zijn aandacht vroeg. Een leuk gesprek. Met een voldaan gevoel ging ik terug naar man en kind, met mezelf afsprekend dat ik voortaan meteen zou groeten bij het zien van een oude bekende.

Tijdens mijn tweede culturele zondag had ik zelf een rol. Ik mocht, als schrijver voor het Gronings schrijfproject http://www.dewebschrijvers.nl/ mijn eigen korte verhaal voorlezen op het Paleis Podium. Een geweldige ervaring, voor mij als beginnend schrijver.

Aanstaande zondag, 1 juli 2012, is er weer een culturele zondag. Het thema van deze middag is ‘How things are made’, een mooi thema wat op elke kunstvorm van toepassing is.
Uitgeverij Passage laat zien hoe boeken gemaakt worden, er wordt met textiel, keramiek en hout gewerkt en ‘het Karrekoor’ (het oudste buurtkoor) zingt zijn lied.

Komt allen dus! Trouwens, loop ook even binnen bij Oscart, ware literatuur onder de kunst.


p.s. Na afloop van deze culturele zondag is een nieuwe blog, met recensie over de middag, te lezen op deze site.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!