Het verhaal achter…| De directeur van stichting Folkingestraat Synagoge Marcel Wichgers (Glasnost radio)

In de aanloop naar ‘De Nacht van Kunst en Wetenschap’, afgelopen zaterdag 4 juni, hadden wij directeur van de Stichting Folkingestraat Synagoge Marcel Wichgers in de studio.
Gepassioneerd vertelde hij over de bijzondere geschiedenis van de Folkingestraat synagoge en over het uitgebreide festivalprogramma. Ook gaf hij alvast een hint over waar hij de deelnemers van zijn rondleiding door de joodse buurt die avond mee naartoe zou nemen.
Luister hier het boeiende gesprek terug en raak geïnspireerd door deze geweldige verteller.

Geen fietsband
Iedereen die mij kent of mijn blog volgt, weet dat ik een speciale band heb met de Folkingestraat synagoge. Naast dat dit prachtige gebouw decor is in mijn thriller, heb ik ook een privérondleiding mogen krijgen van directeur Marcel Wichgers. Nog steeds ben ik zo blij dat ik toen in een van de torentjes mocht kijken, wat een bak inspiratie voor mijn verhaal was dat.

Nat pak
De avond van het interview met Marcel Wichgers was er code oranje afgegeven. In de verte zagen we de zwarte wolken al aankomen, dus zo snel als ik kon fietste ik (veel te vroeg) naar de studio. Het zou mij niet gebeuren dat ik zeiknat aankwam.
En dat klopte, ongeveer een uur later kletterde dan ‘eindelijk’ de regen neer. Precies op het lijf van onze directeur die door noodzakelijk schuiven in het draaiboek plotseling later op het programma stond. Helaas had hij mijn bericht daarover niet meer ontvangen. Zo’n druk bezet man gaat natuurlijk niet domweg zitten wachten dus ging hij ‘nog even wat lampen indraaien voor de tentoonstelling tijdens De Nacht’.
Met als gevolg dat hij, de tweede keer dat hij naar onze studio fietste, doorweekt was.

“En mevrouw Stemband, wat heeft u daarvan geleerd?”
Leg nooit te vroeg in de week het tijdstip van het interview vast. Er kan nog van alles gebeuren…
Misschien wel helemaal geen exact tijdstip aangeven, maar ik wil mijn gasten ook niet laten wachten…
De toekomende tijd zal het leren.

Dit alles drukte de pret zeer zeker niet. Het was een prachtig interview met een stukje Gronings joodse geschiedenis, onder de aandacht gebracht bij een breed publiek.
Nu is het zomerstop voor Glasnost radio en zijn we terug op het festival Noorderzon, eind augustus in het Noorderplantsoen.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!