Het verhaal achter… | De UMCG huisdichter (Glasnost radio)

Sinds begin dit jaar ben ik redacteur bij Glasnost radio. Inmiddels heb ik twee items gedaan, wat ik zo leuk vind dat ik dit met jullie wil delen. Dus bedacht ik de rubriek ‘Het verhaal achter…’ voor hier op mijn blog.
Aan de telefoon,
met op de voorgrond de geluidstechnicus en de regisseur.
Ik kies namelijk niet zomaar voor een item en ik merk dat ik elke keer weer wat nieuws leer en meemaak, dus genoeg stof voor een blog.

Verliezen en toch winnen
Voor mijn eerste item, een interview met kinderboekenschrijver Reggie Naus, was ik helemaal hieper de pieper. Ik belde voor het eerst de gasten van die avond en behoorde echt tot het team radiomakers. Supergaaf dus.
Afgelopen maandag had ik mijn tweede item, ditmaal over de UMCG huisdichter. Dubbele raakvlakken voor mij aangezien ik én UMCG-er ben én vorig jaar en dit jaar zelf ook meedeed aan de wedstrijd, en dus verloor van beide dichters die we in de radioshow hadden.

De UMCG dichtersveer
Alles kan
Het leuke van radiomaken bij Glasnost is dus dat je je eigen gasten uitzoekt. Natuurlijk gaat alles in overleg, maar er kan heel veel. Je neemt contact op met de betreffende gast(en), dit gaat vaak via de mail, en regelt de afspraak. Op de avond zelf ontvang je de gast en/of bel je diegene op.
Na afloop schrijf je een stuk tekst voor op de Glasnostici website en plaats je de link naar het geluidsfragment van het interview.
Uiteraard hoort daar een passende (rechtenvrije) foto bij, die ik in dit geval op de Facebookpagina van UMCG Kunstzaken vond. Gelukkig was ik zo helder om te vragen of we die op de website mochten gebruiken, dat mocht maar…, zo stuurde de maker van de foto, ik moest natuurlijk niet vergeten haar naam erbij te vermelden.
O ja! Goddank zei ze het zelf, want anders…

In mijn volgende item wil ik aandacht besteden aan een medisch wetenschappelijk onderwerp. Er wordt genoeg gepubliceerd en ontdekt op dit vlak, dus op naar het volgende interview



.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!