Analfabetisme in de toekomst vergelijkbaar met de Middeleeuwen

Hoera er is weer wat gaande waar ik me over opwind, wat dan weer het lekkerste schrijft voor een blog.

“Ouders: geef kinderen les in omgangsvormen en socialemedia.” Zo kopt het nieuwsbericht waar deze blog over gaat. Het AD heeft een onderzoek gedaan over welke vakken er verplicht moeten worden en welke moeten verdwijnen, er waren 85.000 reacties (0,5% van onze bevolking).
Verbijsterd, was ik. Met mij nog vele anderen, zo las ik op Twitter (hé, sociale media…). De verontwaardiging ging vooral om het woordje ‘omgangsvormen’, want het is toch vanzelfsprekend dat je als ouders je kind zelf die skills meegeeft? Verder ging het over wel of geen Engels, en het verdwijnen van godsdienstlessen en drama.
Maar juist door die ene zin, waar niemand over viel, loop ik de hele dag al met blogzinnen in mijn hoofd.
Want let op en reken mee:

“1 procent van de ondervraagden vindt dat rekenen, taal en lezen mogen verdwijnen uit het lespakket.”

 WAT!!! De wereld is gek geworden…echt…heus…ik snap hier NIETS van! Laten we voordat we helemaal uit onze plaat gaan van afschuw en onbegrip even een snelle relativerende rekensom maken (toch best handig, dat rekenen op de basisschool).

1% van de respondenten vindt dit. Dat is 850 mensen (of moet ik zeggen Neanderthalers) van de 85.000 reacties. Dat is 0,005% van de Nederlandse bevolking. Goed, het gaat hier om AD-lezers en de vraag is of zij een representatieve groep zijn voor onze samenleving… Maar toch, ik snap gewoon niet dat er mensen zijn die dit serieus menen.

Vragenvuur
Onmiddellijk rijzen er vragen op in mijn hoofd. Waar komen deze mensen vandaan, behoren zij tot een -al dan niet godsdienstige- groep? Of is er precies 1 dorp die dit vindt? Zijn zij zelf dan niet blij dat ze hebben leren lezen? Want hoe anders kun je je geliefde AD iedere dag tot je nemen? Hoe anders kun je meedoen aan zo’n onderzoek, om je belachelijke mening te etaleren?

Dubbel boos
Als schrijver ben ik natuurlijk ook vakinhoudelijk boos, stel als deze sullen gelijk krijgen…zullen er dan op den duur nog mensen zijn die mijn boeken kunnen lezen? Zal het aantal analfabeten over vijftig jaar weer vergelijkbaar zijn met de aantallen in de Middeleeuwen?
Als moeder ben ik vooral hartstochtelijk kwaad. Met een zoon die nu zo’n acht weken in groep 3 zit, ben ik iedere dag met veel plezier bezig hem onze prachtige taal te leren. Ik spel alle letters (als volwassene klink je dan toch echt als een imbeciel, maar ook dat heb ik ervoor over) met hem mee. Geen ‘er’, maar ‘rrrr’ en geen ‘es’ maar ‘ssss’. En wat heeft hij er een plezier in, wat is het knap dat hij (en al zijn klasgenoten) in zo weinig tijd al hele zinnen lezen.

Goed, mijn punt is duidelijk. Ik ga hier eens heel hard (met alle hoofden van die 850 in gedachten) op een kussen slaan.
Zo. Ik heb gezegd.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!