Had ze maar gered (fragment uit Cum Laude)

HOERA! DIT IS MIJN HONDERDSTE BLOGBERICHT (sinds 21-06-2012)


Waarover moet zo'n jubileum blogpost gaan?
Over wat me op dit moment (en al bijna twee jaar) het meest bezighoudt: mijn manuscript 'Cum Laude'.
Cum Laude is gebaseerd op een historische gebeurtenis. Het is een hedendaags verhaal maar ik ontkom er niet aan ook geschiedenisfeiten te vermelden. Maar hoe doe ik dat zonder dat jullie die bladzijden van het boek diagonaal gaan lezen?
Ik bedacht het onderstaande. Een sfeerimpressie en de feiten. Ik hoop dat jullie het wat vinden.


Had ze maar gered

Bonken op de poort. Metaal tegen hout. ‘Aufmachen! Und schnell!’ Hij schreeuwt. Terug. Naar de opperrabbijn. Wat is dit? Veilig zijn we, alleen hier, dat zei je zelf. Beloofde het. In het huis van God. Dat alles goed komt.

Hij schreeuwt weer. Naar Elie Aron. Rennen. Verraad. Opperrabbijn loog. Hijgen.
Stampende laarzen op de houten vloer. Tegen schenen. Oerschreeuwen. Bewegende lijven. Honderden. Door elkaar. Tegen elkaar. Dit is het. Was het. Hij rent, weet niet waarheen. Potdicht. Overal helmen. Geweren. Shoaaaaaahhhhh

Stil! Duiken. Onder. Verstop de radio. Verroer je niet! Stampende laarzen op de houten vloer. Heen en weer. Heen. Friese Straatweg. De weg. Waarheen. Hier blijven. Jarenlang. Schuine daken. Klein raam. Verloofden. Ouders. Seks in gedachten. Mevrouw beneden praat. En praat. Maar door. Laarzen heen en weer. Stampen hard. Als haar hart.
Vrede!
Trouwens trouwen. Eindelijk. Met weinigen in een grote sjoel. Kapot glas. Stampen. Niet als de laarzen. Niemand vergeet de tempel.

Geen nieuwe sjoel. Jullie zijn gek. Wat moeten we ermee? Met zo weinig. Teruggekeerd. Zo velen in onze gedachten. Geen toekomst. Niet hier. Synagoge zonder joden. Had ze maar gered. 
Restaureren. 
Een doodse. Zonde. Ereplicht? Jullie zijn gek. Monument? Geen. Behoefte. Had ze maar gered. In de rosse buurt. Geld. Gebrek. Had ze maar gered.



Synagoge Groningen
(bron: geheugenvannederland.nl)







Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!