Culturele Zondag | Vanaf grote hoogte en boeken zijn altijd kunst


Wat krijg ik altijd weer veel energie van de Culturele Zondag. Gelijk bij binnenkomst in Het Paleis Groningen schalt de muziek van DJ Bob me tegemoet. Hier is wat te doen, dat is duidelijk.

Oneindig leesbaar
'Boekenruilkast'
Als ik in het trappenhuis net een geweldig mooi initiatief in de vorm van een boekenruilkast bewonder, hoor ik van boven ‘niet schrikken hoor.’
Met haar brede lach, Rococo-hoepeljurk en torenhoge poederpruik schrijdt ze de trap af. Deze vrouw is ongetwijfeld ‘de exotische schone die tijdens een spectaculaire schilderdemonstratie zal zweven boven in de Erlenmeyerzaal, zodat schilders haar kunnen vangen op doek.’ Zo vermeldt de flyer van deze Culturele Zondag.

‘Wat zag je er stoer uit, daar boven’, zegt een bezoeker.
‘Op een gegeven moment voelde ik mijn benen niet meer, maar het is erg leuk om te doen.’ Antwoordt het model.
Nou als dat niet nieuwsgierig maakt.

Smile!
Na een korte pauze doen haar benen het kennelijk weer want zo vlug als haar jurk het toelaat gaat ze terug naar de zaal om haar positie weer in te nemen. Een metershoge keukentrap helpt haar weer te gaan zitten op de schommel. Even haar plekje vinden, trap weg en lachen maar alsof dit het aller-comfortabelste is dat je ooit gedaan hebt.
Respect!

Kijken is de kunst
Als ik langs het atelier van Petra Koonstra (van onder andere ‘Breien in het Ebbingekwartier’) loop en binnen haar ultravrolijke gezicht mij verwelkomt, weet ik: dit wordt leuk.
‘Doe je mee met een experiment?’ vraagt ze mij met een stralend gezicht. Het staartje bovenop haar hoofd wiebelt mee met haar woorden.
Natuurlijk doe ik mee, ik ben gek op experimenten.
Met een vierkant stuk karton, met in het midden een kijkgat, mogen we in haar atelier op zoek naar de beste compositie. Daar mag ik dan een foto van maken en van alle foto’s die ze vandaag binnenkrijgt, maakt Petra weer een nieuwe foto.
Leuk!

Gewapend met het stuk karton speur ik tussen bollen wol en naaigerij naar het juiste object. Het duurt even voor ik de boekenkast zie met een rijtje boeken van onder andere schrijvers van uitgeverij Passage.
Dat wordt het! Hoe kan het ook anders. Petra laat me zien dat als ik de boeken van bovenaf fotografeer er zelfs een waar kunstwerk in beeld komt. Prachtig, al zeg ik het zelf.

Zo was ook deze Culturele Zondag weer leerzaam en inspirerend. Dus mensen, hou de berichten in de gaten voor de volgende culturele middag in het Paleis!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!